maanantai 11. maaliskuuta 2013

Helmikuun lähipäivät + etätehtävät



Heipä hei!



Tästä se lähtee taas, lähipäivät! Tällä kertaa vähän erilaista..

Hellun ja Villen kanssa saatiin automaalaushommia. Toisena työnä on Chrysler 300C:n apparin takaovi, jossa on pieni kolhu alaosassa ja toisena työnä meillä on Toyotan etupuskuri, johon ykkösluokan opiskelijat ehtivät jo tehdä muovikorjauksia, ja joka me nyt sit maalataan loppuun.


TAKAOVESSA PIENI KOLHU. SUOJAUKSET JO ALOTELTU

VILLE HINKUTTAA MONTUN POHJAA MATAKS P240 HIOMAPAPERILLA


VAURION YMPÄRILTÄ HIOTTU P240 HIOMAPAPERILLA JA ENSIMMÄINEN KITTAUS

VILLE VALMISTAUTUU HIONTAHOMMIIN


TAKAOVEN KITTAUKSIEN KUIVUESSA, ETITTIIN OIKEETA SÄVYÄ PUSKURIIN

PUSKURISSA OLI AINAKIN 6 KOHTAA, JOIHIN OLI TEHTY MUOVIKORJAUKSET. KITTAAMISTA RIITTI!

HELLU OTTI HOMMAKSEEN OVEN

VILLEN KANSSA HYÖKÄTTIIN PUSKURIN KIMPPUUN. IKÄVÄ YLLÄTYS, KUN MUOVIKORJAUS HALKESI UUDELLEEN, JOLLOIN JOUDUTTIIN HIOMAAN LÄHES VALMIIT KITTAUKSET POIS JA TEKEMÄÄN KORJAUKSET OSITTAIN UUDELLEEN :(

HELLULLA OLI ENEMMÄN ONNEA..

..SILLÄ OVEEN SAATIIN VEDETTYÄ JO POHJAMAALITKIN TORSTAINA

VILLEN KANSSA SAATIIN KITTAUKSET TEHTYÄ JA SUOJAUKSET VALMIIKSI MAALAUSTA VARTEN. AAMULLA TAAS TOSITOIMIIN!



 Perjantaina unohtu vähän toi kuvien ottaminen, kun oli mukamas niin kauhee kiire koko ajan. Joka tapauksessa, puskuri saatiin kittattua ja suojattua pohjamaalausta varten. Kolmosluokan oppilaat oli kivoja ja maalas puskuriin hiomavärit samalla, kun maalasivat BMW:n osia. Joten puskuri jäi vielä väriä vaille. Chrysleristä saatiin hiottua hiomavärit ja siirrettiin se kammioon ja suojattiin. Hellu sen kävi sitten häivyttelemässä ja lakkaamassa.

HIIHTOLOMAN JÄLKEEN ALLEKIRJOITTANUT KÄVI SUIHKIMASSA PUSKURIIN VÄRIT JA LAKAT NISKAAN

POHJATÖIDEN KIIREELLISYYDEN JÄLJET NÄKYVISSÄ, MUUTEN LOPPUTULOS OLI HYVÄ.

Loman jälkeen ykkösluokan opiskelijat kiillottivat chrysleristä lakan sumurajat pois, sekä pesivät ja vahasivat auton.

ETÄTEHTÄVÄT:

1. Tee tavanomaisesta työpaikallasi suoritettavasta tehtävästä työselostus vaihe vaiheelta. Perustele käyttämäsi työmenetelmät käyttöteknisiin tiedotteisiin vedoten.



Tossahan tota sepustusta jo tulikin jonkin verran kuvien kera, mut kerrotaan vielä vähän lisää.
1. Ihan ensimmäisenä auto pestiin ja tehtiin vikalista.
2. Selvitettiin oikea sävy.
3. Suojattiin osat, joita ei maalata.
4. Vaurion ympäriltä hiottiin P240 hiomapaperilla. Lommon pohja hiottiin ja varmistettiin ettei siellä vain ollut maalipinnassa halkeamaa, josta vesi olisi päässyt maalipinnan alle. Tämän jälkeen aloitettiin kittaaminen. Kitti kohdat hiottiin P120, P180 ja P240 hiomapapereilla. Lopuksi hiottiin vielä P320 hiomapaperilla ja harmaalla karhunkielellä riittävän suurelta alueelta pohjamaalausta varten.
5. Häivytysalueen rajaus. Suojattiin osat, joita ei maalata.. Lisäksi tehtiin myös puhdistus liuotinpohjaisella rasvanpoistoaineella.
6. Muoviosille muovitartunta tai metalliosille happopohjamaali tarvittaessa. Hiomavärin maalaus. (Standox voc system filler.) Tuosta käyttötekninen tiedote, josta selviävät maalin seossuhde, ruiskun suutin koko, maalin kuivumisajat, hionta karkeudet sekä mahdolliset jatkopinnoitus mahdollisuudet.
7. Hiomavärin hionta. Käyttöteknisessä tiedotteessa annetaan mahdollissuudet P800 vesissä tai P400-P500 epäkeskohiomakoneella. (Me tehtiin tää käsin pehmeeselkäsillä P600 ja P800 hiomapapereilla ja harmaalla karhunkielellä.)
8. Suojaus (tarvittaessa). Pölyn poisto, puhdistus vesipohjaisella rasvanpoistoaineella sekä tahmaliinalla pyyhintä.
9. Sävyn sekoitus ja maalaus. (Ruiskun pesu) Standobluen käyttötekninen tiedote. Sävyä sekoitettiin 2.5dl, sillä sekoitusohjelma suosittelee minimissään sitä määrää, jotta se on varmasti sävytarkka.
10. Maalin kuivuttua, lakan sekoitus ja lakkaus. (Ruiskun pesu) Standocryl VOC 2K Clear.
11. Mahdollisten suojauksien poisto ja laaduntarkastus. Sumurajojen kiillotus.

2. Tee kustannusrakenteesta erittely, maalin kulutus sekä työaikalaskelma. Mieti myös ympäristönäkökulmia, eli voitko vähentää maali- ja liuotejätteen määrää omilla toimillasi.


Työaika laskelma:
 Chryslerin ja puskurin tekoon käytimme lähipäivien aikana aikaa seuraavasti:                   
Torstai 6h                         
Perjantai 5h
Loman jälkeen puskurin maalaamiseen meni noin 3h kuivumisaikoineen, ja chryslerin kiillotukseen, pesuun ja vahaukseen osallistuneilta (neljältä henkilöltä) noin 1h.
Yhteensä  töiden tekoon meni siis 15h.

Maalin kulutus:
Chrysler:
Hiomaväri = 1,5dl
Blenderi = n.1dl
Base = 2,5dl
Lakka =1,5dl

Puskuri:
Hiomaväri = 2dl
Blenderi = n.1dl
Base = 2,5dl
Lakka = 3dl

Base-värin kokonaismäärään ei ihan hirveesti voi vaikuttaa sävytarkkuuden takia. Ruiskutettujen maalien määriin (esim. hiomaväri) pystyy vaikuttamaan ruiskun säädöillä ja ruiskutus tavoillaan.  (Sekä huolellisesti tehdyillä pohjatöillä, kun ei tartte hiomaväriä ruiskuttaa paksuja kerroksia)
Liuotejätteen määrään voi vaikuttaa ruiskun pesun yhteydessä. Esimerkiksi pesun jälkeen ruiskun sisään kannattaa jättää liuotinta, joka sulattaa pinttyneimmätkin liat ruiskun sisältä.

                  
3. Pohdi päivien työtehtäviä työn ohjaamisen kannalta. Mitä mahdollisia ongelmatilanteita lähipäivien aikana tuli eteen ja miten niistä selvittiin?


Meille sattu tällä kertaa helppo ohjattava, joka tiesi mitä on tekemässä, joka puolestaan helpotti meidän ohjaustyötä huomattavasti. Kuitenkin siinä huomasi, että itse jäi vähän miettimään, että tarviiko tässä nyt selittää kuinka tarkasti mikäkin juttu (esim. kittaaminen ja oikeat hiontatavat). Ei siinä oikeestaan mitään tarkkoja rajoja aseteltu, että kuka tekee mitäkin, jotenkin ne tilanteet vaan sitten siitä selkeyty ja jokanen sai oman osuutensa hoidettua. Ainoana suurempana takaiskuna tuli, kun puskurin muovikorjaukset halkes uudelleen ja niitä sitten saatiin paikkalla, mutta se oli kaikille tuttua hommaa. Maalauskammioihinkin oli tuttuun tapaan hirveetä jonoo, joten aikaa meni vähän odotteluun. Osittain saatiin paikkailtua näitä odottelutuokioita, kun selviteltiin oikeita sävyjä ja pohdittiin näitä etätehtäviä etukäteen.



1 kommentti:

  1. Hyvää pohdintaa, Marika. Varsinkin tuo luppoaikojen täyttäminen työtehtävillä on erittäin hyvä yksityiskohta.

    VastaaPoista